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Theory and Practice of Leadership/1.Theory & Practice

리더십 이론 요약 (Summary of Leadership Theories)...!!

by Jeonghwan (Jerry) Choi 2008. 7. 18.

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리더가 되기 위해 수없이 많은 리더십 이론에 대해 모두 잘 알고 있을 필요는 없을 겁니다. 또한, 리더십 이론에 모두 통달 하였다고 하더라도 훌륭한 리더가 되는 것은 아닐 겁니다.

하지만, 모든 학문과 이론이 그러하듯 보다 확고한 이론적 이해를 통해 현실을 보다 분석적이고 체계적으로 바라보고 이에 대해 보다 쉽고 일관된 인식과 행위를 해 나갈 수 있는 것 또한 사실입니다.

특히나 리더십 이론은 그 견해가 다양하고 일관된 체계가 적은 바, 이에 대한 확고한 정리가 쉽지는 않은 듯 합니다. 하지만, 제가 들었던 리더십 개발(Leadership Development Class, 2007 Fall, by Prof. Dr. Jeffrey Flesher at UIUC) 수업을 바탕으로 여러 리더십 이론에 대한 대략적 정리를 나누어 함께 고민하고 의견을 나누는 계기로 삼고자 합니다.

그럼 도움이 되셨으면 좋겠습니다.

감사합니다.

J.H.Choi

 


Leadership Theories

 

1. Trait Approach (특성 이론)

 

특성이론은 어떤 사람은 리더가 될만한 특별한 특성을 가지고 태어나서 리더가 된다는 이론이다. 리더는 보통사람과 특성에 따라 구별 될 수 있다고 믿어지는데, 이 이론은 20세기 이후 개별 특성이 제한적이라는 비판을 받게 된다.

 

The trait approach has its root in leadership theory that suggested that certain people were born with special traits that made them great leaders. Because it was believed that leaders and non-leaders could be differentiated by a universal set of traits, through the 20th century researchers were challenged to identify the definitive traits of leader

 

2. Skills Approach (능력 이론)

 

능력이론은 리더의 능력에 주안점을 두고 설명하는 이론이다. Katz의 세가지 리더 능력 (기술적 능력, 사회적 능력, 개념화 능력) 이 대표적이며 최근 Mumford 와 그의 동료들이 더욱 발전 시켰다.

 

The skills approach is a leader-centered perspective that emphasizes the competencies of leaders. It is best represented in the early work of Katz (1955) on the three-skill approaches [technical, human, conceptual] and the more recent work of Mumford and his colleagues (2000), who initiated the development of comprehensive skills model of leadership.

 

 

3. Style Approach (스타일 이론)

 

스타일 이론은 위의 두가지 리더십 이론과 달리 리더 본인이 아닌, 리더의 행위에 주안점을 두고 있는 이론이다. 스타일 이론에서는 리더의 두가지 큰 행위를 가지고 설명하는데, 첫째는 Task Behavior (일 중심적 행위), 둘째는 Relationship Behavior (관계 중심적 행위)이다. 각 리더는 일 중심적이냐, 관계 중심적이냐에 따라 그 스타일이 다르며 추종자들에게 각 스타일에 따라 영향을 주므로 이 두가지 행위를 잘 조절해야 한다. 

 

The style approach is strikingly different from the trait approach and skills approach to leadership because the style approach focuses on what leaders do rather than who leaders are. It suggests that leaders engage in two primary types of behaviors: task behaviors and relationship behaviors. How leaders combine these two types of behaviors to influence others is the central focus of the style approach.

 

 

4. Situational Approach (상황 이론)

 

상황 이론은 리더가 처한 개별 상황에 따라 리더의 행위가 달라진다는 이론이다.

 

Situational leadership is a prescriptive approach to leadership that suggests how leaders can become effective in many different types of organizational settings involving a wide variety of organizational task. This approach provides a model that suggests to leaders how they should behave based on the demands of a particular situation.

 

 

5. Contingency Theory (임시 이론)

 

임시 이론은 리더에 중점을 두었던 이론들과 달리, 상황에 따라 적합한 리더가 달라진다는 이론이다.

 

Contingency theory represents a shift in leadership research from focusing on only the leader to looking at the leader in conjunction with the situation in which the leader works. It is a leader-match theory that emphasizes the importance of matching a leaders’ style with the demands of a situation.

 

 

 

6. Path-Goal Theory (경로-목적 이론)

 

경로-목적 이론은 리더가 어떻게 추종자들에게 동기부여를 해서 그들이 보다 효율적이고 만족하게 하는지를 설명하기 위해 개발되었다. 경로-목적이론은 임시 이론과 비슷하게 추종자들의 행위와 특성 그리고 일에 따라 리더십이 변하는 것을 설명한다.

 

 

Path-goal theory was developed to explain how leaders motivate subordinates to be productive and satisfied with their work. It is a contingency approach to leadership because effectiveness depends on the fit between the leader’s behavior and the characteristics of subordinates and the task.

 


7. Leader-Member Exchange Theory (리더-멤버 교환이론)

 

리더-멤버 상호교환 이론은 리더와 추종자간에 ‘관계 프로세스’ 에 중점을 두고 있다. 이 이론은 리더와 멤버간에 관계가 중요한 역할을 한다는 가정하에 리더가 어떻게 하면 추종자들과 보다 나은 관계를 만들어 가느냐에 따라 보다 효율적인 리더십이 형성되느냐를 설명한다. 리더에게 In-group (내부 그룹)과 Out-group (외부 그룹)을 나누는 것이 중요한 요인이며 추종자들에게 어떤 관계를 제공하느냐에 따라 리더십 차이가 생겨난다는 것을 설명한다.

 

 

LMX theory addresses leadership as a process centered on the interactions between leaders and followers. It makes the leader-member relationship the pivotal concept in the leadership process. By using the concept of Leader-Member dyads, LMX theory explains how leader should build up better relationship with his/her subordinate. Identifying the in-group and out-group is critical for leaders, and he/she has to build up leadership through providing better relationship with all subordinates.

 

 

 

8, Transformational Leadership Theory (전환 리더십 이론)

 

전환 리더십 이론은 어떤 리더가 추종자들에게 강력한 동기부여를 통해 그들이 변화하여 보다 나은 일을 이루어 낼 수 있도록 하는 것을 설명한다. 이 이론은 리더가 추종자들의 요구와 동기를 파악하고 반영하는 것에 중점을 두며, 리더 스스로 추종자들의 역할 모델이 되고, 비전을 제시하며, 추종자들에게 책임을 부여하여 리더를 믿도록 하면 조직생활에 의미를 찾도록 하는 것을 설명한다.

 

 

Transformational leadership is concerned with the process of how certain leaders are able to inspire followers to accomplish great things. This approach stresses that leaders need to understand and adapt to the needs and motives of followers. Transformational leaders are recognized as change agents who are good role models, who can create and articulate a clear vision for an organization, who empower followers to meet higher standards, who act in ways that make other want to trust them, and who give meaning to organizational life.

 

 

 

9. Team Leadership Theory (팀 리더십 이론)

 

 

팀 리더십 모델은 조직의 성과에 영향을 끼는 시스템적인 요인들을 설명한다. 팀 리더십 이론은 팀의 목표를 이루기 위해 팀원들의 성과를 모니터링 하고 진단하여 적절한 대응을 하는 것이 리더의 중요한 역할이란 것을 설명한다.

 

 

The team leadership model provides a framework in which to study the systematic factors that contribute to a group’s outcomes or general effectiveness. Within this approach, the critical function of leadership is to help the group accomplish its goals by monitoring and diagnosing the group and taking the requisite action.

 

 

 

10. Psychodynamic Approach (정신분석학적 접근)

 

 

정신분석학적 접근은 리더와 추종자 개인의 Personality (개인특성)을 진단하는 것에 기반을 두고 있으며, 자아(Ego) 상태 분석 및 프로이트와 융의 심리학적 분석을 토대로 한 MBTI Personality 분석을 사용하여 리더십의 다른 점을 이해하고 현실에 적용하는 것을 설명한다.
 
The psychodynamic approach is based on assessments of the personalities of leaders and followers. It differs from approaches and models that begin by studying and summarizing the traits, behaviors, skills, or styles of leaders. Several ways of identifying personality characteristics are available, including the ego state model from transactional analysis and the personality types of Freude and Jung, as interpreted by Maccoby (2003) and the MBTI, respectively

 

 

 

11.  Women Leadership (여성 리더십)

 

 

여성 리더십에 관한 연구는 1970년대부터 본격적으로 시작되었으며, 주로 성별 리더십 차이에 관한 연구가 주종을 이루고 있다. 여성의 경우 남성에 비해 보다 민주적이며 전환 리더십에 강한 편으로 조사되고 있다. 리더십 측면에선 여성의 경우 남성이 주된 작업장일 경우 리더십 효율이 약간 낮으며, 반대로 여성이 주된 작업장의 경우 보다 효율적으로 조사되었다. 또한 여성 리더의 경우 전환적 리더십과 그때 그때 보다 효율적 보상을 통해 리더십을 향상하는데 능하다.

 

 

Beginning in the 1970s researchers started investigating gender differences in leadership. Investigations into leadership style have revealed that women are somewhat more likely to use democratic and transformational styles than men. Research looking at leadership effectiveness indicates a slight disadvantage fro women in masculine domains, a slight effectiveness advantage for women in feminine domains, and a greater use by women of effective transformational and contingent reward behaviors.

 

 

 

12. Culture and Leadership (문화와 리더십)

 

 

문화와 리더십연구는 2차 세계대전 이후 급증한 세계화에 따라 다른 문화에 대한 이해를 통한 효율적 소통과 실행에 관한 요구에 의해 진행되었다. 문화란 공통된 믿음, 가치, 관습이라 정의 되는데, 큰 두가지 요인은 민족과 편견에 대한 문화적 자각이다. 민족 중심주의란 자기가 속한 민족 중심적으로 세계를 바라보는 것이며 이는 종종 큰 문제를 야기하곤 한다. 따라서 리더는 다른 민족과 세계에 대한 충분한 이해를 통해 이러한 민족 중심적 사고를 방지해야 한다. 편견은 고정된 태도와 사실에 기반하지 않은 판단을 말하는데 이 또한 자기 중심적 사고에 바탕을 둔 부정적 행동을 유발하게 되므로 리더는 다른 세계에 대한 다면적 이해와 특성에 대한 충분한 관찰을 해야 한다.

 

 

Since World War II there has been a dramatic increase in globalization throughout the world. Globalization has created a need for leaders with greater understanding of cultural differences and increased competencies in cross-cultural communication and practice. Culture is defined as the commonly shared beliefs, values, and norms of a group of people. Two factors that can inhibit cultural awareness are Ethnocentrisism and prejudice. Ethnocentrisism is the human tendency to place one’s own group at the center of one’s observations of others and the world. It is problematic for leaders because it prevents them from fully understanding the world of others. Similarly, prejudice consists of judgments about others based on fixed attitudes and unsubstantiated data. Prejudice has a negative impact because it is self-oriented and inhibits leaders from seeing the many facets and qualities of others.

 

 

 

13. Leadership Ethics (리더십 윤리)

 

 

윤리적 리더십 이론은 리더가 결정을 내릴 때 어떠한 윤리적 규범을 따라야 하는지에 대한 원칙을 제공한다. 서구의 전통에 의하면 윤리 이론은 두 가지로 나뉠 수 있는데, 하나는 윤리적 행위 이며, 또 다른 하나는 윤리적 특성에 대한 것이다. 윤리적 행동 이론은 리더의 행동을 지배하는 규율에 과한 것이며, 가치 중심 이론은 리더의 내적 규범 특성에 과한 것이며 이는 특히 용기, 정직, 공평함 그리고 신뢰 등을 강조한다.

 

 

Ethical theory provides a set of principles that guide leaders in making decisions about how to act and how to be morally decent. In the Western tradition, ethical theories typically are divided into two kinds: theories about conduct and theories about character. Theories about conduct emphasize the consequences of leader behavior (teleological approach) or the rules that govern their behavior (deontological approach). Virtue-based theories focus on the character of leaders, and they stress qualities such as courage, honesty, fairness, and fidelity.

 

 

 

14. Integrative (Holistic) Leadership Theory (통합 리더십 이론)

 

 

통합이론은 리더십의 각 일면을 분석하여 그 특징을 규정하는 것이 아니라 다양한 측면과 종합적 특징에 대한 연구이며, 최근 많은 주목을 받고 있다.

 

 

Reference:

 

Northouse, Peter G., Leadership Theory and Practice: theory and practice, 4th ed., Sage Publication, Inc. 2007, ISBN 1-4129-4161-X

 

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