본문 바로가기
Meditation on Korean Leadership/1.Leadership Anecdote

조직에서 멍청이가 없어지면 성공할까?

by Jeonghwan (Jerry) Choi 2008. 7. 30.
사용자 삽입 이미지


예전에 GE의 인사정책과 인재개발에 대한 것을 토의 하는 과정 중에, 위의 그림과 같은 조직 내의 "멍청이"의 보이지 않는 비용 (Hidden Cost of Keeping C Player)에 대한 것을 논의 하게 되었는데, 여기서 C player는 GE의 Organization Vitality Chart상에서 A, B, C등급의 종업원 중 가장 Performance가 낮은 C 등급의 사람을 말하는 것입니다. 일명 멍청이라고도 할수 있겠죠. 

먼저 "멍청이의 보이지 않는 비용"이란 성과가 낮은 사람들을 계속 조직안에 두었을 때 치뤄야 하는 값비싼 대가입니다. 이러한 비용은

 1. 지속적 발전 기회의 상실

2. 부하 직원들의 성장을 저해

3. 조직의 생산성과 도덕성의 저해

4. 성과의 저해

로 인해 유발되는 것이며 이로인해,


1. 일 잘하는 사람들이 회사를 떠남

2. 좋은 사람을 끌어들이기 어려움


이라는 결과로 나타나게 됩니다. 이러한 것을 간략히 표현하자면, "Rule of Crappy People: C players attract other C players;  멍청이의 법칙:  멍청이는 멍청이를 끌어들인다" 라고 정리 될 수 있다고 합니다. 마치 경제학에서 말하는 Lemon Problem과 유사할 수도 있겠습니다.

하지만, 성과가 낮은 사람을 어떻게 정의 해야 할까요? 비교적 성과측정이 용이한 영업직원들의 성과를 평가하는 것도 쉽지 않은데 말입니다.


개인적으로 "멍청이"의 몇가지 기준을 제공해 보자면,

1. 부하직원에게 자기 성장의 기회와 업무를 주지 않는 상사

2. 지나치게 조직내에서 정치적으로 행동하는 사람

3. 늘 불평과 불만을 입에 달고 다니면서도 행동은 안하는 부하직원

4. 공동 성과 (Synergy)보다는 개인의 이익만을 추구하는 사람

5. 전략과 목표없이 열심히만 일하는 사람

6. 언제나 안전제일주의로 모험하지 않으려는 사람


반대로 Performance가 비록 좋지 않더라도 없어서는 안되는 사람도 있는데 그런 사람들은

1. Network의 중심에서 잔일이나 잡무를 티 나지않게 해결하는 사람

2. 비록 위험이 있다하더라도, "한 번 멋지게 해봅시다"라고 하는 진취적인 사람

3. 다른 부서와 조직원들에게도 친절히 대하여, 언제나 협력을 이끌어 내는 사람

4. 늘 자신의 일에서 가능성과 의미를 찾아내려는 사람

5. 상사에게 잘못된 점에 대해서는 조용히 충언을 할 수 있는 사람


위의 기준들은 제 개인적인 판단기준으로 많은 논란이 있을 수도 있겠습니다만, 하여간 제 경험과 공부한 것에 의하면 대략 위와 같은 기준이라면 크게 틀리지는 않을 듯 합니다.

눈에 보이는 판단 기준, 예를 들어 Sales, Revenue이 있다 하더라도, Good Performer (역량있는 직원)이라고 할 수 없듯이 성과가 나쁘더라도 꼭 유지해야할 사람도 있는 법입니다.

그게 바로 사람 관리 (People Mangement)의 어려운 점이자 매력있는 점 아닐까 합니다.

멍청이(Assholee)에 대해서 Bob Sutton 이란 분이 The Rule of No-Asshole 이라는 책에서 이에 대해 자세히 설명한 것도 있으니 아래의 자료들도 함께 참조해 보시면 좋겠습니다.


그런데 멍청이가 모두 없어지면 성공할 수 있을까요?

제 개인적으로는 그렇지 않다고 생각이 듭니다. 멍청이도 꼭 필요한 존재입니다. 파레토 법칙(20:80 rule)에 의하면 늘 어느 조직에나 80% 의 놀고 먹는 사람 중에 멍청이(Asshole)가 꼭 끼어있기 마련인데 문제는 이런 멍청이가 그 조직이나 아니면 그 일이 아닌 다른 분야에서는 20%의 효과적인 인재일 수 있기때문입니다. 이는 리더들이 직무 설계와 평가 그리고 사람관리를 제대로 못했기 때문입니다.

따라서 멍청이를 모두 없앤다고 조직이 효율적인 것은 아니고, 이들 멍청이들을 효율적으로 관리해야 인재로서의 가능성을 가진 사람들을 지킬수도 있고, 또한 차라리 눈에 드러나는 멍청이가 다른 사람들의 멍청이 짓을 막아주는 역할을 하게 하는 것이 오히려 바람직하다는 것입니다.

멍청이는 꼭 필요합니다, 다만 멍청이 짓으로 인한 비용과 부작용을 최소화 해나가는 리더십의 묘미가 있어야 할 뿐입니다.


J.H.Choi

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

[원문: 변지석(2008), No Ass Hole Rule]

사용자 삽입 이미지


The Rule of Crappy People vs. The Rule of Crappy System 에서 좋은 사람들을 고용하는 것이 얼마나 중요하며, 나쁜 상사 하나가 회사를 망칠 수 있다는 점을 지적했다.   이와 유사하게 Bob Sutton은 No Asshole Rule에서 Asshole, Jerk는 아무리 능력이 뛰어나더라도 회사에 발을 붙이지 못하도록 하는 것이 매우 중요하다고 지적하고 있다.  

그러면 어떤 사람이 asshole, jerk인가?   Bob Sutton은 다음과 같은 24개 항목으로 구성된 Asshole Check List를 제공하고 있다.

  1. 주위 직원들 중에  무능력자들이 많은 것 처럼 보인다.   나는 때때로 그들이 스스로 무능하다는 사실을 자각하도록 만든다.
  2. 전에는 나도 좋은 사람이었다.   하지만 느리고 둔한 직원들과 일하면서 변한 것 같다.
  3. 나는 직원들을 신뢰하지 않는다.  직원들도 나를 신뢰하지 않는 것 같다.
  4. 동료들을 경쟁자로 생각한다.
  5. 승진하기 위해서는 다른 사람들을 이기는 것이 가장 좋은 전략으로 생각한다.
  6. 다른 사람들이 어려움을 겪는 것을 보면 속으로 기분이 좋다.
  7. 다른 동료들이 좋은 성과를 낸 것을 진심으로 축하하지 않는다.
  8. 가까운 친구들은 적고, 적이나 경쟁자는 많다.
  9. 실패했거나 모자란 사람들에게 그들이 모욕적으로 느낄 말을 하고 싶을 때가 있다.
  10. 멍청한 직원들을 노려보거나, 야단치고, 그들에게 모욕을 주는 것이 그들이 더 잘할 수 있도록 만드는데 효과가 있다고 생각한다.
  11. 나의 팀이 이룬 성과를 나의 성과로 생각한다.  왜냐하면 내가 아니었으면 나의 팀이 그 성과를 이루지 못했을 것이기 때문이다.
  12. 회의에서 특정한 사람이 곤란해하거나 모욕감을 받도록 노력할 경우가 있다.
  13. 다른 사람의 실수를 지적하는데 주저함이 없다.
  14. 나는 실수를 만들지 않는다.   무슨 일이든지 잘못되면 누군가가 실수를 해서 그렇다.
  15. 다른 사람들이 말하는 중간에 끼여드는 경우가 많다.   내가 말하려는 것이 더 중요하기 때문이다.
  16. 나는 상사나 힘있는 사람들에게는 항상 그들이 듣기 좋은 말을 한다.   나에게도 부하직원들이 그렇게 대해 주었으면 좋겠다.
  17. 나는 매우 재미있다고 생각하는 농담을 하는데,  듣는 사람들은 심술궃거나 비열하고 재미없다고 느낄 때가 있다.  
  18. 나는 나의 팀을 좋아하고 나의 팀도 나를 좋아한다.  하지만 나와 나의 팀은 회사의 다른 조직과 항상 다투고 있다.   나의 팀 이외 사람들은 우리와는 상관이 없다.
  19. 사람들이 나와 이야기 할 때 매우 긴장하고 나와 눈을 마주 치려고 하지 않는 것 같다.  
  20. 사람들은 나에 대해 이야기 할 때 매우 조심스러워 한다.
  21. 나의 email에 대해 도전적으로 응답하는 사람들이 있다.
  22. 사람들이 나에게 개인적인 정보를 공개하는 것을 꺼리는 것 같다.
  23. 내가 나타나면 사람들의 분위기가 나빠지는 것 같다.
  24. 내가 나타나면 모여있던 사람들이 떠나기 시작한다.

위 24개의 항목 중에 자신의 모습과 유사한 항목이

  • 0개 - 5개 이면: 당신은 Asshole일 가능성이 매우 적다.
  • 5개-15개 이면: 당신은 Asshole의 경계선에 있다.   Asshole이 되지 않기 위해 노력하지 않으면 앞으로 Asshole이 될 수 있다.
  • 15개 이상이면: 당신은 Asshole일 가능성이 매우 높다.   전문가의 도움이 필요하다.

나는 개인적으로 회사들이 추진하는 큰 프로젝트의 자문 역할을 하면서 프로젝트의 문제점이나 실수를 지적하는 업무를 수행해왔다.   어떤 조직에 속하지는 않았지만 위 테스트를 해보니까 잘못하면 프로젝트에서 나를 Asshole이라고 생각할 수 있겠다는 생각이 든다.   프로젝트에 도움이 될 것으로 기대하고 고용했는데, 오히려 프로젝트에 방해가 되는 Asshole이 될 수 있는 것이다.  앞으로 프로젝트의 문제점을 지적할 때, 이를 명심해야 할 것 같다.  가급적 나의 말에 상처 받는 사람들이 없도록 세심하게 신경써야 겠다.   Asshole이라는 소리, 절대로 듣지 말아야겠다.

----------------------------------------------------------------------------------------------------
[원문: Kawasaki (2008), Book Review: The No Asshole rule by Robert Sutton]

Book Review: The No Asshole Rule by Robert Sutton

0446526568.01._AA_SCMZZZZZZZ_V64217706_.jpg

You have to like an author who has the testicles (or ovaries) to walk away from Harvard Business School Press because it wouldn’t let him use the word “asshole” in his title. (HBS Press also turned me down once, but I digress...) Robert Sutton is the author who did this; he’s a professor at Stanford in the engineering school. While I am not a big fan of profanity, “asshole” is the only word that delivers the proper connotative meaning in some situations, so forgive me for using it in this posting.

I have an early copy of Sutton’s book, The No Asshole Rule: Building a Civilized Workplace and Surviving One That Isn’t, and it’s the definitive guide to understanding, counteracting, and not becoming an asshole. I am qualified to make this judgment because (a) I’ve been an asshole a few times and (b) been a victim of assholes more than a few times.

The first step is to recognize who is an asshole. Sutton’s blog cites one method. It’s called the Starbucks Test It goes like this: If you hear someone at Starbucks order a “decaf grande half-soy, half-low fat, iced vanilla, double-shot, gingerbread cappuccino, extra dry, light ice, with one Sweet-n’-Low and one NutraSweet,” you’re in the presence of an asshole. It’s unlikely that this petty combination is necessary—the person ordering is trying to flex her power because she’s an asshole.

A second method is to use Suttons’s dirty-dozen list of everyday asshole actions:

  1. Personal insults
  2. Invading one’s personal territory
  3. Uninvited personal contact
  4. Threats and intimidation, both verbal and non-verbal
  5. Sarcastic jokes and teasing used as insult delivery systems
  6. Withering email flames
  7. Status slaps intended to humiliate their victims
  8. Public shaming or status degradation rituals
  9. Rude interruptions
  10. Two-faced attacks
  11. Dirty looks
  12. Treating people as if they are invisible

A third method—albeit the least reliable, scientific, and fair but the most fun—is to search Google with a person’s name (or a profession) plus “asshole.” This yields some interesting results. For example, I am associated more with the word “asshole” than Terrell Owens.

Plot.jpg

How To Avoid Being an Asshole

The first $64,000 question is, “How does one avoid being an asshole?” No big surprise, but I’ve compiled a top-ten list to summarize what Sutton says:

  1. Face your past. The past is a very good predictor of future behavior. For example, were you a bully in school? If your parents and siblings were assholes, you may have caught the disease. Knowing that you’re an asshole is first step towards change.
  2. Do not make people feel oppressed, humiliated, de-energized, or belittled. If you find yourself having these effects, it’s time to change your behavior no matter what you think of yourself.
  3. Do not mistreat people who are less powerful than you. One of the sure signs of an asshole is treating people like clerks, flight attendants, and waiters in a degrading manner.
  4. Resist assholeholics from the start. The easiest time to avoid becoming an asshole is at the very beginning. Don’t think that you can do “what you have to” to fit in and can change later. It won’t happen.
  5. Walk away and stay away. Don’t be afraid to leave a bad situation. It’s unlikely you’ll change the assholes into good people; it’s much more likely that you’ll descend to their level.
  6. View acting like an asshole as a communicable disease. If you have any sense of decency, when you’re sick, you avoid contact to prevent spreading the disease. So if you act like an asshole, you’re not just impacting yourself; you’re also teaching other people that it’s okay to be an asshole.
  7. Focus on win-win. Children (young and old) think that the world is a zero-sum game. If another kid is playing with the fire truck, you can’t. As people get older they should realize that life doesn’t have to be a win-lose proposition--unless, that is, you’re an asshole.
  8. Focus on ways you are no better or even worse than others. Thinking that you’re smarter, faster, better looking, funnier, whatever than others turns people into assholes. Thinking that you’re no better or even worse keeps you humble.
  9. Focus on ways you are similar to people, not different. If you concentrate on how you and others have similar goals, desires, and passions, you’re bound to be less of an asshole. How can you treat people that are similar to you with disdain?
  10. Tell yourself, “I have enough stuff (money, toys, friends, cars, whatever).” Discontentment and envy is a major factor in becoming an asshole. If you’re happy, there’s no reason to stomp on others.

How to Deal With Assholes

Let’s say that you’re not an asshole, but you have to cope with assholes. What can you do? That’s the second $64,000 question that Sutton answers.

  1. Hope for the best, but expect the worst. One of the most frustrating aspects of dealing with assholes is that they disappoint you--making you wonder the very value of humans. Lowering your expectations can help reduce disappointment. Don’t solely lower your expectations, though, or you will slip into cynicism (and possibly turn into an asshole too.) Continue to hope for the best.
  2. Develop indifference and emotional detachment. Sutton may be the only author who has the insight and courage to recommend that being indifferent and detached may be a good thing in work environments. If it permits you to survive, then it is. In other words, don’t let the jerks get to you.
  3. Look for small wins. Small victories can keep you going. Most assholes pride themselves in total control and absolute domination. Any victory, no matter how small, can keep you going. Rest assured that small victories can lead to winning the war.
  4. Limit your exposure. You can do what you can to avoid meetings and interactions with assholes. This involves finding or building pockets of “safety, support, and sanity,” to use Sutton’s words. He cites an example of a nurse’s lounge as a refuge from an asshole doctor.
  5. Expose them. In Sutton’s blog he mentions Marge’s Asshole Management Metric. This refers to four-point system from 0 to 3. Marge, the boss, would point to people who were behaving like assholes and hold up one, two, or three fingers according to this code:
    • 1 = You are a normal person who can occasionally assert yourself on an issue you are passionate about, but you handle yourself in a non-confrontational way in nearly all occasions.
    • 2 = You can consistently assert yourself in a non-confrontational way and are occasionally an asshole, but you feel horrible about it afterwards, and you may or may not apologize (but you probably will have to confess your remorse to someone).
    • 3 = You can consistently be an asshole and you either do not recognize this or you simply enjoy it.

    By the way, 0 in her system means this:

    You are a very nice person, and very passive. No one can say a word against you and would never think to call you an asshole.

    If you are safe in your position, then calling assholes out is a good way to deal with them.

  6. De-escalate and re-educate. This strategy requires that the asshole you’re dealing with isn’t a “chronic,” “certified,” and “flagrant” asshole. It means meeting asshole behavior with calmness (instead of either similar behavior or fear) and trying to re-educate the person about how he’s behaving.
  7. Stand up to them. Funny thing about assholes: Standing up to them shouldn’t necessarily scare you. While I was an Apple employee, I was in a meeting with a highly placed Apple exec and Apple’s ad agency. The ad agency person showed the new television spots and said he’d give a copy to the Apple exec and me. The Apple exec told the agency person not to give one to me. I spoke up: “Are you saying you don’t trust me?” The Apple exec answered: “Yes.” To which I replied, “That’s okay because I don’t trust you either.” You know what? The sun rose the next day, and my family still loved me.


References


1. Creativity, Innovation, and Tech - 변지석, No Ass Hole Rule
http://jpyun56.wordpress.com/2008/07/15/no-asshole-rule/

2. Kawasaki Blog, How to Change the World, A practical blog for impractical people.
http://blog.guykawasaki.com/2006/10/you_have_to_lov.html


댓글